December 2010: Mitsubishi maakt bekend dat NedCar tot eind 2012 de Colt en Outlander kan blijven produceren, maar dat het de opvolger van de Mitsubishi Colt niet in Born laat maken. Bekeken wordt of de fabriek kan worden voortgezet door bijvoorbeeld andere automerken af te leveren.

Januari 2011: Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) geeft aan dat NedCar zelf een manier moet vinden om zich te bewijzen. De overheid zal er -binnen de mogelijkheden- wel alles aan doen om het bedrijf te helpen.

Staking

April 2011: Ondanks de onzekere toekomst vraagt NedCar een loonoffer van het personeel om de kosten te verlagen en de verliezen te beperken.Tijdelijk loon inleveren zou de Japanse eigenaren mild kunnen stemmen, maar de werknemers willen geen salaris inleveren.

November/december 2011: Werknemers leggen (voor het eerst) het werk neer omdat Mitsubishi steeds maar geen duidelijkheid geeft over de toekomst. Ook minister Verhagen dringt bij Mitsubishi aan op een snel besluit.

Doorstart

Februari 2012: Mitsubishi kondigt aan dat het nog dit jaar de productie van auto's in Europa, dus ook in Born, stopt vanwege ,,het nadelige zakenklimaat''. Het bedrijf wil wel meewerken aan een eventuele doorstart van NedCar. De directie wil de fabriek aan het eind van het jaar sluiten. Zo'n 1000 werknemers demonstreren in Den Haag tegen de voorgenomen sluiting.

April 2012: VDL Groep uit Eindhoven voert gesprekken over een mogelijke overname van NedCar.

Principe-akkoord

Juni 2012: BMW praat met NedCar over de mogelijke productie van auto's in Born.

Juli 2012: Mitsubishi bereikt een principe-akkoord met VDL Groep over de verkoop van de NedCarfabriek. BMW bevestigt dat het Mini's wil laten maken in Born. VDL-directeur Wim van der Leegte wil ook andere autoproducenten binnenhalen bij NedCar.

Oktober 2012: VDL maakt bekend dat de contracten zijn getekend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl